Tilbage i sadlen

Jeg er blevet kapret af nogle onde små gnomer fra sønderjylland til at være spilleder på noget “klassisk Warhammer fantasi” Det skal være en ugentlig kampagne med udgangspunkt i 2nd edition WFRP. Ud over det har jeg taget mig fuldstændig kreativ frihed til at diktere resten af parametrene.

Klassisk Warhammer er en kombination af investigation, kamp og indlevelse i den parodifyldte old world. Investigation delen omhandler at opspore den ondskab der lurer under overfladen og så tæve den! Warhammer verdenen er en sær fortolkning af diverse historiske og geografiske tidsperioder som næsten er helt ikonisk.

Jeg har som inspirationskilder primært original fiktion fra warhammeriet, men også Terry Gilliams film leverer utroligt gode billeder og situationer (De bedste er nok Stakkel Dennis (Jabberwocky), Brødrene Grimm, Baron Munchausen og Mønti Pythøn ik den Høli Gräilen hvis man kan lade være med at bruge jokesne.) Og når det kommer til Kaos så tager jeg mine cues fra William S. Burroughs og Clive Barker.

Indhold

Som udgangspunkt har jeg sat en række temaer og motiver op som jeg gerne vil have udforsket med spillerne, blandt andet ud fra hvad jeg kender til dem. Temaerne er mest som en ramme til at se hvordan jeg kan udfordre de spilpersoner der bliver bygget, for mit hovedprincip er at lade spillerne udstikke den generelle retning.

Mine temaer er, i vilkårlig rækkefølge:

  • Fortabelse
  • Ondskab
  • Overmagt, Afmagt og overgreb
  • Gråzoner vs. sort-hvidt
  • Tabt storhed
  • Fristelse
  • Social status

Og et par andre der er hemmelige lørdagsdæmonplots.

De motiver jeg gerne vil have med er mere æstetiske end moralsk-narrative, og er en løs guide til hvad jeg gerne vil lægge vægt på i mine beskrivelser og toneangivelser:

  • Byen
  • Forfald
  • Kød
  • Krigstraumer
  • Fugt
  • Masker
  • Gotik

Der er forhåbentlig et par af dem der bliver tilbagevendende ikoner, måske ligesom appelsinerne i The Godfather filmen.

Regel Udviddelser

På den rent praktiske plan vil jeg forsøge mig med et par små tiltag fra moderne storygameri og dansk scenarie tradition, det er først et hack til at fixe en del der kan gøres bedre og så en række ting hvor jeg er den dovne spilleder der lader spillerne lave arbejdet:

Mit fix er at jeg benytter mig af gumshoe princippet til at klare investigation delen af det klassiske warhammer. Ændringen er at i stedet for at spillerne ruller terninger for at se om de opdager clues, så køber de dem for investigation point. Hver 5% i en relevant skill giver et investigation point, der så kan bruges til at købe spor for når man bruger den. De essentielle spor som fører videre i plottet er selvfølgelig gratis, hvis man har evnen til at spotte dem.

Derudover vil jeg gerne starte spillet lidt hårdere end med et møde på en navnløs kro. Til dette har jeg valgt at sætte spillet igang med spiller-formulerede kickers, altså en udgangsituation de selv finder på, som sparker dem på eventyr. Jeg har valgt at de skal lave deres kickers ud fra sætningen: “Hvorfor jeg ikke kan vende tilbage…” Det skal nok blive sjovt.

Jeg vil også gerne have spillerne med på at forfatte den verden som spillet foregår i, på en eller anden måde skal jeg have lokket dem til at finde på dele i byen. Tricket bliver at finde på en passende belønning for at fylde fiktion på, er der nogen der har idéer?

Noget konkret jeg har tænkt mig at bruge er bipersonsspil, hvor spillerne hjælper til med at skabe og portrættere bipersoner i byen. Det er koblet direkte op på investigation delen og spillerne får point til at købe spor for når de spiller bipersoner. Desuden har jeg et par udkast til overbygninger hvis det bliver populært, så spillerne kan endnu mere med bipersonerne.

Plottet

Har jeg ikke endnu fundet på, jeg vil helst vente til spillerne har haft en chance for at komme med input og se hvad de laver af spilpersoner. Jeg regner dog med at lægge lidt hårdt ud med at sætte stemning og standarder så vi kommer godt fra start. Det er min erfaring at folk helst vil have at vide hvilke rammer de kan være kreative inden for, før de kaster sig ud i det. Det skal nok blive sjovt.

