Her er mit foreløbige manuskript til første spilgang, det er en splejsning af at rulle spilpersoner, lære regler, finde på forhistorie og sætte gang i kampagnen. Det er ikke planen at skrive sådan et manuskript til hver spilgang, men det er bare for at sørge for at få alle reglerne med og ikke skulle finde på undervejs andet end til kampen. Og vi har kun tre timer til at nå igennem det, så det skal være skarpt.

.

– Spørge til viden om warhammer verdenen og forklare basis hvis nødvendigt “…ellers vil jeg vente med at fortælle om ting til de bliver relevante. Det er altid okay at spørge om i ved noget eller om noget fra bøgerne/spillene passer her, da jeg har lavet lidt om hist og pist for at få det til at virke med min historie.”

Terningerne er kastet:

– Rulle spilpersoner, vi følges ad.

Vælge race (mennesker er at foretrække)

Rulle/skrive bonusser fra race

Rulle stats (Husk Shallya’s Mercy + Alle får max FP)

Rulle to careers og vælge den sjoveste

Vælg og skrive skills og talents

Skrive udstyr + få tal på udstyret. Reglerne kommer lige om lidt

Rulle detaljer og sære ting: Højde, drøjde, farver, familie, stjernetegn, alder, hjemstavn og kendetegn. Og navn hvis man vil. Flere muligheder i character packen

Free Advance (+5% til en skill) Fører videre til forklaring af XP systemet

Bonus: Man må godt vælge om i skills og talents hvis det ikke passer til det i ender med at spille, indtil vi når næste career.

80-90% færdig, ikke så vigtigt med detaljerne, bare en oversigt over hvad i er på karakterarket, vent med at finde på detaljerne

Reglerne:

“Det er forår i Imperiet, efter en grusom vinter oven på kaosinvasionen fra nord er der ikke meget at glæde sig over. I har fundet vej til sydøsten og i er nu på vej ned ad Averfloden for at søge lykken i storbyen Nuln. Det er en rædderlig tur i det åbne lastrum på en fladbundet enmasters flodbåd fra Nuln ved navn Gertrude. Lasten er fuld af groft uldstof fra de Stirlandske bakker og den uafbrudte silende støvregn har fået alt til at lugte af enten fisk eller vådt får. Besætningen sidder selv i tørvejr i  agterkahytten og i kan høre varme lyde derindefra, mens i tygger jeres klipfisk og beskøjter.

I beslutter jer for at prøve at overtale dem til at lade jer komme ind i varmen bare en time og måske få en lille dram.”

– Basic skillcheck, fail = twist eller konsekvenser. Evner man ikke har Basic = halv stat, advanced = no go.
Eksempel: at rulle charm for at overbevise styrmanden. Godt rollespil op til giver bonus, gode indfald giver bonus, men terningerne bestemmer.

– Fejlet rul giver twist eller konsekvens.
Eksempel: “Styrmanden gør det klart for jer at der ikke er plads nok i kahytten og at hvis i skal klemme jer ind bliver i nok nød til at have tomme lommer. (En sølv shilling er rigeligt og kobber er acceptabelt, guld er mistænkeligt.) “

– Succes!
“I får overbevist ham om at i er ordentligt selskab og får lov til at møve jer ind i bunden af kahytten. Der er ikke meget plads og bådsmændene har spidse albuer, men det er lunt og godt. Det ender da også med at flasken med rom får lov til at komme ned til jer en omgang. Da i beslutter at gå til køjs efter en masse skrøner og sange, kommer i ud i den friske natteluft og kan glæde jer over at regnen er ophørt. Men jeres sovepladser er stadig gennemblødte…”

Kamp og kage:

“I er nået til Streissen, halvvejs til jeres mål. Her ved byen er der pligt for alle skibe at lægge til og betale told for at passere, Kejserens massive marineskibe sørger for at det er let at opfylde den pligt.
Med forårets vandmasser er der kommet gang i flodhandlen og der er tæt med skibe i kø til at stoppe. I ankommer samtidig med en anden flodbåd, der har flaget fra et af de averlandske handelshuse i masten. Hverken jeres wissenlandske kaptajn eller hans modstykke er villige til at vige og det bliver hurtigt til et kapløb mellem de to skibe om at komme først til dok.
Da i kommer tæt nok på begynder søfolkene på begge skibe at kaste med affald og hvad der nu er for hånden efter hinanden, og da det uundgåelige sker og de to skibe støder sammen med et skurrende brag kort før kajen er der selvfølgelig ikke andet for end give vise de averlandske flodbønder en lærestreg.
Besætningen på Gertrude gør det klart at hvis ikke i er med til at klapse averlænderne så bliver resten af turen meget lang og ubehagelig…”

– Angreb:
% rul under WS for at ramme (BS hvis man skyder)
Modstanderen har mulighed for at blokere eller parere.
Hit locations
Skade 1d10 + bonus (Og ham der Ulric!)
Træk rustning fra
Uha det gør nas!
Critical hits (alt under 0 bliver til bonus på critabellen. 1-5=øv, 6-10=død)
Fate point = ekstra liv
Fortune point (reroll fail, extra parry/dodge, +1d10 initiv, extra halv handling)

– Initiativ: Ag+1d10

– Hele, halve og frie handlinger. Max 1 angrebshandling. Hurtigt gennemgå liste af basis handlinger, advanced kommer på senere.

– Make slås! (imod standard boatsmen, mest unarmed combat, med køller hvis det går vildt)

Happy ending: Nogen har stjålet et par flasker brændevin fra det andet skib og alle der har slåsset får en tår, dobbelt hvis man er slået ud!

Backstory quiz:

“Nu skal vi lige have lidt styr på hvad for en gruppe i er sammen.”

Caveat: I har tabt jeres tidligere plads i samfundet, ingen autoritet eller status. I kan ikke vende tilbage længere.

– Forslag til spørgsmålene:

Mødtes i alle tre på båden eller før?
Hvem havde den bedste soveplads i båden?
Hvem holder modet oppe hos de andre i regnvejret?
Hvem har den bedste plan til storbyen?
Hvem kan man stole mest på?
Hvem giver den første omgang?
Hvem har haft mest held i kærligheden?
Hvem har de bedste historier?
Hvem er bedst til at slås?
Hvem er snedigst?
Hvilken irriterende vane har x?
Hvem spiser mest af maden?
Hvor har x sin y fra?
Hvem har givet x y?
Hvor var X ansat før?
Alle: Hvorfor kan i ikke vende tilbage?

Lektier:

– Skrive mål
Det går ud på at skrive et mål som er jeres spilpersons største ønske, det som gør livet godt igen.
Og så hvad det næste aktive skridt på vejen er, hvad han vil foretage sig eller opnå for at komme nærmere det store mål.

“Næste gang introducerer jeg jer for Nuln og vi går i gang med spillet. Der kommer nok også lidt flere regler på, men det tager vi stille og roligt.”

.

Det er mit udkast til en introprocess, jeg synes selv den hænger ganske fint sammen. Jeg venter med at komme med hacks og tilføjelser til spillerne har fået grundspillet ind i deres RAM.

Advertisements