Så, nu har jeg afleveret mit bachelor projekt. Så har jeg tid til at fylde på bloggen igen:

Actual play på Google Wave, as it happens!

Vi er et par stykker der leger på googles fjollede wave, som hvis du ikke kender til det, er en online hybrid af tekstbehandling og chat. Det giver mulighed for simultant at skrive på det samme dokument og sætte kommentarer ind hvor man lyster.

Jeg ved ikke hvor brugbart det er til reelt rollespil, men den er superb kollektiv forfatteri!*

Jeg er lige nu igang med at showcase (og afprøve) Diaspora for en bunke af blogister og deslig. Det er et “hard scifi”-derivat af FATE systemet (kendt fra Spirit of the Century) som starter med at man bygger sin egen fiktions-setting i en spilteknisk rammesetting. (Med andre ord: Man finder selv på alt det sjove, spillet udstikker bare en række pejlemærker og grænser.)

Hjemmelavet verdensrum

“Cologne blev koloniseret da mænd var mænd og stjernerne var til at nå ud efter. Der blev lavet store selvforsynende baser med vand, varme, pleasure bots og alt andet hvad hjertet kan begære. Nu er der pumperne tilbage som holder vand og luft inde i de underjordiske huler. Ingen af disse er i god stand…”

Vi har lige bygget en mægtig klump af kosmos, hvor det teknisk overlegne Firma fra IaStar-systemet har monopol på interstellare rejser i en konfliktfyldt klyge systemer. De andre verdener er travlt optagede af at bekrige hinanden over og under bordet om de sparsomme resurser, altimens Firmaet opretter handelsposter og kolonier overalt i et støt tempo.

“Dao II ligger i midten af det hele. Det er et knudepunkt og mange har interessere i systemet. Blandt andet Fubard, der har startet en angrebskrig imod Dao II’s nationer. Fubard er umiddelbart en stærkere krigsmagt end Dao II … men i de forløbende rumsskibskampe ud for Gvangjsih har daoisterne klaret sig overraskende godt. Det er ret sikkert at de får hjælp udefra – men fra hvem? “

Hvert solsystem er skrevet selvstændigt af en af deltagerne ud fra et par simple grundtal og er blevet passet ind i det samlede hele med max potentiale for konflikt og spil. Denne arbejdsmetode arbejder utroligt godt med det halvsynkrone format i Wave, der giver plads til både afpudset prosa og løbende input fra de andre deltagere. Diaspora leverer et meget let fundament som alligevel tapper direkte ind i den kreative åre. Man har utrolig meget kreativ frihed, men det er ikke i et lammende tomrum.

“…Der er en konstant økonomisk og diplomatisk manøvrering mellem de to stormagter på slipstationerne Zürich og Bern, alle kneb gælder når det handler om at få dominansen på handlen i og gennem systemet. De to stationer er prestigebyggerier hvor hver side kæmper for at imponere hinanden og de gennemrejsende med luksuriøse faciliteter og grænsebrydende ingeniørkunst.”

Vores værk er at finde her.

(Jeg ved ikke helt hvordan det virker med Wave, men hvis i skal inviteres for at se det, så giv et kald i en kommentar hertil så lukker jeg bølgen op.)

En stjernebesætning

I forlængelse af setting byggeriet er der endnu en fantastisk fortælleleg hvor man bygger spilpersoner. FATE systemet har en meget litterær tilgang til det at lave spilpersoner, det første man gør er at fortælle om personens forhistorie ad fem omgange. Undervejs fletter man personernes historier sammen så man får forbindelser og forhold rundt i gruppen.

Vi har i gruppen besluttet at lave besætningen på et af IaStars frihandelsskibe, der rejser rundt mellem stjernerne for at opstøve eller skabe nye markeder. Vi vil gerne have en storpolitisk skala på spillet hvor personerner har mulighed for at rigtig at tage fat i de store konflikter.  Det er også rigeligt muligt med Diaspora, her er et rumskib et stort og klodset monstrum der langsomt sejler i tomrummet, tilgengæld er selv det mindste skib en magtfaktor: De er ikke starwars’ jagerfly, men atomubåde i dybet.

I skrivende stund er vi igang med første fase hvor vi fortæller om vores spilpersoners opvækst (og samtidig fylder lidt mere på beskrivelsen af deres hjemplanet.) Kaptajnen er fra Fort Malar’s mennesketomme skibsværfter, Firmaets Mand er selvfølgelig fra IaStars handelsakademi og Kampantropologen er en sund knægt fra kornmarkerne på Halifax i Burton IV systemet. Vi er spændte på hvad Anders kommer med af spilpersonskoncept, det skal nok blive godt!

Næste runde bliver et blik på hvordan spilpersonerne startede deres løbebane og så videre indtil vi har fortalt hele vejen frem til der hvor spillet starter. Du kan følge med (Live!) i tilblivelsen på  Diaspora Wave 2.

Und danach

Når vi har leget færdig med Diaspora vil jeg gerne fortsætte med at afprøve og showcase indie-spil på waven, jeg er ved at læse Burning Empires, der også har en setting creation som jeg tror egner sig til Wave. Det skal ihvertfald afprøves og sammenlignes med Diaspora. Hvis du vil lege med til det så kom på bølgen, jeg smider et opslag på den store fælleswave for danske rollenørder på bølgen når det går live.

* På Google Wave kan man indlæse en række tilføjelsesmoduler og bots, jeg har fundet en bot der ruller terninger for en og så er der et meget simpelt skitsedevice. Alt hvad man skal bruge til at nørde.

Reklamer