Så har jeg været en tur på Knudepunkt, med A Week in Denmark oven i, takket være verdens heldigst placerede studietur til København. Det var en mægtig omgang socialisering med nørder fra utallige nationer. Jeg startede med A Week in Denmark, der er ugen op til KP, hvor de internationale kommer og lærer landet og dets indbyggere at kende. Her fik jeg drukket en masse øl med spændende mennesker og fik endda tid til et enkelt live, Marcellos Kjeller, som jeg vil skrive om senere. Og så var der en herlig smørrebrødsfrokost med israelerne. Men jeg vil mest sige noget om det faglige indhold. Her er mine highlights og holdninger fra den del:

Nordic Larp Talks

Som opvarmning til konferencen og som promovering af Nordic Larp bogen var der op til selve konferencen et skarpt produceret show med de smarteste hoveder. Det hele blev streamet live og ligger tilgængeligt på nettet. Det var fedt at se så professionelt udført arbejde med at præsentere idéerne i vores hobby, det hele blev lige lidt mere alvorligt for mig.

Johanna Koljonen lagde ud med en fin sammenligning af larp og malerkunst, hvori hun meget præcist beskrev kunsten at lave rollespil, som “The art of limiting the freedom of action” hvilket for mig er en utrolig præcis måde at beskrive den indgangsvinkel jeg selv har. Det blev lige lidt selvforherligende nok, da det også skulle føre til at vi laver Kunst med stort K.

Bjarke Pedersen fortalte om Level Five, der var et samarbejde mellem danske rollespilsmagere og en amerikansk performance kunster om at reenacte den type selvhjælps-seminarer der florerede i 70’erne og 80’erne. Proktetet centrerede sig om man kunne få noget personligt ud af oplevelsen, selv om man spillede en rolle hele vejen igennem. Det mest spændende for mig var at deltagerne hele vejen i gennem blev bedt om at forholde sig til oplevelsen som både spiller og rolle igennem notetagning på tre niveauer. (Rollens tanker om sige selv, spilleren om rollen og spillerens om sig selv.)

Peter Andreasen var der for at fortælle om Delerium, det seneste uhyre i mindfuck-live miljøet. Jeg er ikke meget for så blatant manipulation og brug af teknikker fra hjernevask, men der er tydeligvis et marked for den slags spil. Jeg var dog glad for at få et bedre blik på deres virkemidler og scenografi.

Sanne Harder kom ind på rollespil som undervisningsværktøj, heldigvis med et andet perspektiv end fortællingen om Østerskov. Hendes oplæg var en meget præcis beskrivelse af hvorfor rollespil er et oplagt værktøj til at understøtte det pædagogiske grundsyn vi har i Danmark: Skolen er til for at bygge hele mennesker, ikke bare lære viden. Rollespillet giver mulighed for at lære de grundlæggende sociale evner der aldrig bliver adresseret i traditionel tavleundervisning.

Markus Montola snakkede om hvordan og hvorfor vi bruger frygt og tragedie i vores spil. Pointen er at vi får oplevelser der er personlige, fysiske og intime, som giver os stærke personlige forbindelser. Noget som traditionelle medier på ingen måde kan efterligne.

Tor Ketil Edland var der med en fortælling om Mad About the Boy, et af de mest spændende scenarier jeg har hørt om. Ikke fordi der kun var kvinderoller i scenariet, men selve måden det var produceret på. Det virkede som en meget sund process, med dertil følgende stærkt resultat.

Erik Fatland havde en mægtig snak om krig i larp, ud fra et par forskellige historisk inspirerede scenarier, A Doomsday’s Eve, De Tusind Rosers Vej og Europa. En meget kraftfuld præsentation af nogen scenarier der virkelig får sagt noget om hvad mennesker kan gøre ved mennesker. Også dejligt at se at det ikke behøver at være surrealistisk avantgarde spil for at være relevant.
I det hele taget var den en meget inspirerende omgang, præcis som bogen, men noget mere tilgængeligt. Det kan kun anbefales at sætte sig og se snakkene hvis man vil vide hvad der er foregået i livemiljøet.

Knudepunkt

Selvfølgelig fik jeg ikke set nær så mange talks som jeg gerne ville, men det blev opvejet af rigelige mængder hygge med interessante kreaturer. Jeg var rimeligt optaget af at være klar til min egen snak fredag, så jeg kom først rigtig igang med at lytte lørdag. Det lader til at der var meget fokus på mennesket i rollespillet i år, ud over de sædvanlige toolkit præsentationer (som min) og gøglede events. Det er synes jeg var superinteressant.

Cooperative Creativity

Min egen talk, jeg snakkede om den kreative process og hvordan den kan styres så man sammen kan skabe bedre projekter. Jeg havde fokus på at motivere folk til at arbejde mere struktureret og bevidst med hvordan vi samarbejder, i stedet for at servere for mange tips og tricks. Det gik rigtig fint selvom jeg blev ret nervøs da jeg stødte på et par slides der ikke skulle have været der. Det var en væsentlig bedre præsentation end jeg leverede om samme emne på Hyggecon og jeg fik en del god feedback bagefter. Jeg vil gerne snakke på et Knudepunkt igen eller lignende, jeg har f.eks. taget hul på at få bygget en snak om hvordan man kan designe rum så de kan forstærke rollespilsoplevelsen.

Social Conflict & Bleed in RPGs

Sarah Bowman var kommet fra USA for at spørge efter hjælp hos os vise skandinaver, med at håndtere konflikter der eskalerede ud af selve spillet og ind i folks virkelige sociale interaktioner. Der var en ganske fin problemformulering af alle de mulige konflikttyper der kan opstå i en rollespilssituation og hvordan det kan ødelægge både spillet, folks tryghed og reelle forhold. Det blev desværre ikke så konstruktivt, både på grund af at der var tale om Vampire kampagnespil, der nok er det mest ødelæggende spildesign jeg kan komme på og så fordi hun stod meget stærkt på at inkludere alle i den sociale gruppe, uanset deres psykiske problemers sværhed. Det var først rigtigt til snakken efter fremlæggelsen at der kom nogen rigtige stærke tanker frem, men Sarah havde også et par tunge drenge med i teamet, Thomas Duus og Mikael, den svenske præst, der begge har nogen utrolige kompetencer inden for feltet. Spændende at lytte med til, jeg ville gerne have blandet mig mere med mit gamedesign-perspektiv på sociale interaktioner, men hellere lade dem der ved noget tale.

Manipulating for good

En paneldebat om hvorvidt man må fucke rundt med spillerne og hvilke mål der retfærdiggører midlerne. Jeg blev ikke til slut, for det blev mig ret hurtigt klart at alt rollespil er manipulation og folk der ligger politiske budskaber har et stort ansvar. Men det var spændende at høre et par arrangører af kontroversielle scenarier forklare deres brug af hjernevask og lignende.

The senses of the player

Osher fra Israel gav en meget hektisk forklaring af den klassiske kommunikationsmodel og hvordan hjernen processerer input, men også med at se på hvordan det så fungerer når man giver beskeder i spil, mellem arrangører, spillere, roller og så videre. Desværre havde han fået givet sig selv for lidt tid, så det blev meget hurtigt fremlagt. Jeg var glad for at få genopfrisket både modellen og de højere sanser og fik et par nye perspektiver på hvordan man kan kommunikere viden til sine spillere i debatten efter. Og så var der chokolade.

On the trail of our time

På en meget underbesøgt talk søndag formiddag, blev der fortalt om et ARG (Alternate Reality Game, basicly et rollespil man træder ind i som sig selv, fra den virkelige verden til en fiktiv. Næsten altid med brug af tekniske elementer til at skabe fortællingen.) Spillet omhandlede hvordan det var at være barn under den tyske genforening, fortalt via Geocaching (skattejagt med GPS). Jeg er selv meget interessseret i den type leg, som vi kunne få meget ud af at interagere med som rollespilsmiljø. Både på det tekniske niveau, men også den måde man kan inddrage helt almindelige mennesker i noget der ligner rollespil, i det her tilfælde familier fra begge sider af den tidligere grænse. Mertz og jeg har allerede noget i gære i den retning, med smartphones og QR koder.

Knudepunkt er meget andet end bare snak, så jeg er egentlig ikke ked af at det blev min begrænsede høst. I stedet havde jeg meget bedre tid til at lære nye mennesker at kende og hænge ud i poolen. Der fik jeg spillet Duckball, der er en sær finsk form for vandrugby. Jeg var til Planters Punch ceremonien og jeg fik set elverhitler danse dubidub. Det var sgu en interessant oplevelse alt i alt.

Advertisements