Jeg sidder og læser igennem Dresden Files rollespillet, det ser rigtig nice ud. Fate systemet har med sine Aspects en genial måde at holde det overnaturlige både ukendeligt og personligt. Jeg kan også godt lide den måde man bytter fate point refresh ud for overnaturlige evner. Jo mere menneskelig, des mere handlefrihed. Og jo mere overnaturlig, des mere er man nødt til at følge regler og handle efter sine mønstre. I det hele taget kan jeg godt lide den fleksibilitet og håndgribelighed aspekterne krydser. Det giver et system med knas nok til at man har lyst til at game det, men stadig åbner op for medfortælling fra spillerne. Sejt.

Selve settingen er også supersej, ihvertfald i bøgerne. Harry er oppe imod en mægtig mængde forskellige modstandere og man får indblik i en hel bunke overjordiske grupperinger. Der er seelie, unseelie og uafhængige fairies, røde, hvide og sorte vampyrer, mindste tre forskellige slags varulve, dæmoner, djævle og kristne krigere, samt selvfølgelig troldmænd af alle afskygninger. Det er en stor verden, med masser af potentiale, den er bare vældig amerikansk. Det er ret tydeligt at den amerikanske overtro er en sammensmeltning af alverdens lokale skikke, specielt de europæiske. Der er heldigvis ordentlige twists på alle kreaturerne fra forfatteren Jim Butchers side, så det er stadig spændende at læse bøgerne. Men lidt af en rodebutik i mine øjn.

Spillet lægger op til at man bruger sin egen by som grundlag for den verden man spiller i, selvfølgelig en god dosis overnaturlige kræfter. Jeg kan godt lide det udgangspunkt, men har to problemer med det: For det første er Århus en ret lille by at smide store overnaturlige væsner og kampe ned over, København er egentlig også sådan, så jeg tror det bedste er at bruge hele Danmark. Det andet problem er at at jeg ikke rigtig leve mig ind i at have alle de overnaturlige væsner rendende rundt i dannevang, det passer bare ikke sammen. Så jeg vil gerne dreje det over imod mere lokal overtro. Det er heldigvis bare endnu mere sejt og awesome.

Den danske folkeovertro er nemlig totalt sej. Jeg er selv mest til den der opstår efter kristningen af landet, frem for den lidt overeksponerede norrøne mytologi. Det burde ikke være svært at overføre det spilmekaniske til en anden fiktion, det er allerede fragmenteret på en god måde. Så jeg vil i stedet prøve at se på hvad der skal være af overtro. Jeg er kun en glad amatør ud i denne her slags, så dem af jer der er viise på vor fortid må meget gerne tilføje og udvidde. Men det skal være med entusiasme, kom med jeres favorit figur, som der ikke er nok der husker og bruger.

Dresden Files har en fin måde at have religion med, i form af korsriddere og folk med ren tro. Det kan man sagtens overføre til vores egne, jeg er glad for at kunne inkludere tro på en jævnbyrdig måde. Eller ihvertfald i så vid grad spillerne vil bruge det. Det ender normalt enten med at være helt ligemeget overfor det overnaturlige eller også er det den store deus ex machina i bøger eller rollespil. I megen traditionel overtro, er kirken total anatema for troldtøj, men troldtøjet kan stadig eksistere i udkanten og vildnisset hvor man ikke kan høre kirkeklokker. Der er nogen interessante konkrete grænser mellem de to.

På den anden side har vi djævle og dæmoner nedenunderfra. Jeg ved ikke hvor meget vi har tradition for af den slags herhjemme, men der må vel være noget fra den katolske tid. Fanden er altid god for lidt mytologi. Kom frisk med saftige detaljer!

Vætterne, de underjordiske, småfolk, troldtøj. Kært barn har mange navne:

Elverfolket er jo også en hel historie i sig selv, både de fæle små sataner og de smukke forførende piger i deres høje. Hule rygge så man ikke rigtig kan se dem bagfra, og hætter de har farvet røde med blodet fra flåede børn. Og de smukke elverpiger i tågen der lokker folk til dans og fortabelse. Det kan sagtens hamle op med de keltiske alfer.

Huldre eller skovfruer der lokker mænd til ukristelige handlinger i skoven.

Trolde, gamle, stærke væsner der gerne spiser mennesker. Ikke for kloge, frygter lynild og bliver til sten i sollys.

Dværgene eller sortalferne er deforme, grimme væsner der lever under jorden som lig, men har utrolige evner ud i smedekunsten.

Skiftlinger er allerede med i spillet.

Nøkken, der kan skifte form og spille sange på sin violin der kan lokke enhver i vandet, specielt gravide og udøbte børn.

Dyreriget er også fin inspiration:

Helhesten er en klassiker, de trebenede dyr der varsler død for en selv eller i familien hvis man ser dem.

Valravne, ravne der har spist af en konges lig og opnår intelligens og ondskab. Og kan blive til mere hvis de drikker hjerteblod fra et barn.

Lygtemanden, der vogter over begravede skatte.

Maren, der sidder på brystet af sovende og giver dem mareridt.

Lindorme kan altid bruges til rå fjendskab.

Bækhesten, der lokker ungpiger til at sætte sig på sin ryg, for derefter at hoppe i vandet og drukne dem.

Varulve er rimeligt ligetil at stjæle fra spillet, men vampyrer ved jeg ikke hvor godt passer ind i resten af setuppet.

Jeg tror der er nok her til at sætte gang i spillet, det er også noget med at opdatere dem så de virker i moderne tid, uden at tabe deres essens og interaktion med menneskene. Og så at have nogen interne konflikter i og mellem grupperingerne. Nogen forslag på den konto? Jeg tror man kan komme et godt stykke uden alt for meget arbejde, med at fokusere mytologien ind på noget lokalt.

Reklamer