Lige en hurtig, traditionel tanke. Det er en uundgåelig situation i kampagnespil, at man har en spilgang hvor en af spillerne ikke kan være tilstede. Det sker bare, men hvad gør man i spillet?

Der er flere muligheder jeg har set. Man kan bare lade spilpersonen glide i baggrunden og lade de andre spille løs. Der kan opstå problemer når de andre har brug for personens evner eller hun kan gøre en forskel. Så er man lidt nødt til at have en anden til at spille personen.

Spilpersonen kan også være optaget af andre ting, så de ikke kan deltage i aftenens handling. Det er lettere i visse spil end andre, dem der har en form for status quo fra spilgang til spilgang, som f.eks. missionsbaseret spil.

Det er også en mulighed at lade en af de andre om bordet tage roret i spilpersonen, enten en spiller eller spillederen. Jeg er lidt lunken ved denne her metode, det har ført til at den manglende spiller kommer tilbage til en kvæstet spilperson og ser sig sur på den der havde kontrollen.

Jeg foretrækker at finde løsningen fra gang til gang. Sidste uge i min relativt improviserede Warhammer kampagne kunne den nyeste spiller ikke være med, men da spillerne skulle ud på en miniquest, fik han bare lov til at blive hjemme i byen i stedet. Denne uge er det lidt mere besværligt da vores primus motor er afsted.

Men det skal bare vendes til mere spil og mere fokus på de andre spillere. Hans spilperson blev skudt med warpstone sidste gang og fejlede sit toughness check, så denne spilgang tilbringer han som grøntsag mens de andre prøver at redde ham.* Og rotterne har tænkt sig at jage heltene ned og tage hævn for alt den ballade de har lavet for dem. Og nå ja, deres hiditige beskytter i byen kan ikke længere hjælpe dem, efter et ikke særlig snigeren snigmord.

Er der nogen andre gode historier om at udnytte en manglende spiller konstruktivt?

* Det fede er også at den manglende spiller selv hjælper med plottet, han er helt med på at det kan gå grueligt galt for ham.

Advertisements