Øj, det var godt nok en fantastisk omgang Fastaval i år. Her er mine umiddelbare tanker om oplevelsen, jeg er sikker på at der kommer flere og dybere indlæg senere. Der var så meget for mig i år, jeg ville ønske jeg havde haft mere tid at tilbringe med alle jer nørder, så for at citere Bilbo Baggins:

“I don’t know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.”

Infoen

Som jeg har for vane tilbragte jeg meget af min tid gemt væk i bag-infoen, med at lave skilte og badges. Jeg kan mærke at jeg har fået en god rutine, så det tog ikke så meget af min tid som jeg kan huske fra tidligere. Det der virkelig hjalp, var dog at jeg ikke havde front-info vagter, så jeg selv kunne sætte mine arbejdstider, det gav lidt mere ventetid på skilte og badges, men jeg fik ikke stress. Det var kun lige et par timer søndag eftermiddag at jeg hadede verden og var træt af det hele, men det blev hurtigt kureret af festen.

Der var en skidegod stemning i infoen i år, næsten alting gik glat og der var ikke noget der blev tabt på gulvet i organisationen. Det hjalp meget at vi havde ekstra plads i år, vi gik ikke i vejen for hinanden og der var plads til hygge. Alting var meget laid-back, også Dirtbusters. Jeg gik glip af næsten alle kamphandlingerne og jeg havde endda et par stykker til at sidde pænt og lave badges uden at råbe fisse.

Terroir

Skolen var jo fantastisk, det eneste den ikke havde var et godt sted til festen, hvilket var synd når nu det var jubilæum, men som con-skole var den helt i top. Jeg håber vi kan vende tilbage næste år og bruge de nye fløje, så slipper vi sandssynligvis for at bruge Langtvækskolen.

Og vejret var næsten alt for godt, det gik ud over reservekøen. Jeg kan godt forstå at folk hellere ville sidde ude i solen end være blege nørder, men det var ærgerligt at se så mange hold blive nedlagt. Det kommer nok også af at vi havde den store mængde lokaler til rådighed, der kan måske være værdi i at balance de oprettede rollespilshold i forhold til deltagerantallet.

Scenarierne

I år havde jeg min debut som spilleder, det skulle egentlig have været med Velkommen til Friheden, men da der blev nedlagt et hold tog jeg i stedet en tiltrængt pause i caféen.

I stedet fik Et Hjerte af Metal pladsen, det var ret skræmmende at stå med fire forhåbningsfulde spillere, men de værktøjer som Sigrid har skrevet ind i scenariet er meget betryggende at bruge og skaber super muligheder for at spillerne kan udfolde sig. Det med at være spilleder, er helt sikkert noget jeg gerne vil gøre igen.

Jeg fik også klemt to novellescenarier ind, først som spiller på Påske – En Tragedie. Det var en dejligt klam oplevelse, både maden, øllene og stemningen. Vi fik ret hurtigt ødelagt den gode stemning, i tredie akt kom en hemmelighed frem og vi sluttede efter 45 minutter. Jeg har allerede samlet en gruppe små mennesker til at spille det igen her efter Fastaval.

Nis havde jo fået oprettet helt urimeligt mange hold til sit IKEA og jeg hoppede på som spilleder, det var et godt valg. Scenariet er så let at det næsten kører sig selv, det kunne sagtens laves som spillederløst. Mit hold blev lige pludselig på engelsk, men det var intet problem at oversætte for vores internationale gæster. Vi havde en herlig tur igennem butikken, som en slags gæt-og-grimasser teatersports øvelse. Jeg følte mig lidt som en voyeur overfor spillerne, efter det blev sat igang var der ikke rigtig brug for mig som spilleder.

Søndag holdt Greis og jeg indie-spil, det var en stor succes. Vi kurerede alle de sædvanlige problemer med at køre rollespil om søndagen, så som udeblevne spillere og bedømmelser. Folk mødte bare op og trak et nummer, så præsenterede spillederne deres spil og spillerne valgte i nummerrækkefølge hvem og hvad de ville lege. Jeg kørte Fiasco, desværre havde jeg så mange spillere at jeg ikke selv kunne deltage og måtte nøjes med at forklare regler og kigge på. Hvis jeg skal køre et spillederløst storygame næste år, skal jeg selv spille med, det andet var for akavat. Vi skal også blive bedre til at få forklaret hvad for en type af spil de forskellige spilledere har med. Jeg mødte en spiller der blev skuffet over mængden og typen af spilmekanik og det er ikke godt nok!

Jubilæumsfesten

Søndag aften var jeg meget træt, så jeg fik kun den første halvdel af showet med. Det var for langt til at stå op igennem, vi har simpelthen for mange pingviner at lege med. Selvom jeg synes Raasted er en forbandet gøgler, så var han rigtig god konferencier, han holdt showet fra at blive for prætentiøst. Nomineringsvideorene var som sædvanlig dejligt fjollede, dumme ordspil virker for mig.

Medierne

Undervejs fik vallen en del medieomtale: Lokal-tv havde et kort og lidt skævt billede af hvad vi laver, men avisen havde en super artikel med gode billeder af de sære ting der foregår. P4 interviewede generalen og han sørgede for at hele landet fik at vide at det er okay at være nørd. Tak Bo.

Loot

Jeg fik rigtig mange gode ting med hjem fra årets Fastaval, ikke kun oplevelser og tanker, men også loot og xp. Jeg glæder mig til at læse Jubilæumshæftet og den store sorte Scenariebogen i de stille aftener alene. Jeg fik også anskaffet mig en god bid af de æresgæsternes loot: FreeMarket, InSpectres og Lacuna skal spilles hårdt og længe. Jeg er desværre ikke nørdet nok til Burning spillene, så dem får i andre lov at hygge jer med uden mig.

Internationale gæster

Det ligger ikke lige til mig at opsøge fremmede mennesker, så jeg havde ikke så meget at gøre med de store mænd fra den anden side af atlanten, men jeg fik da demo’et Inspectres af manden selv og hørt deres Game Design Is Mind Control talk. Det bedste var næsten at spille rollespil med de andre, hemmeligere internationale mennesker, de havde alle sammen en dejlig energi med til bordet der hurtigt gjorde sprogbarrierer til skamme.

Alt det andet

Der var masser af hygge og gøgl rundt omkring på vallen, det var dejligt at se alle de tilbud man havde undervejs. Der var både til de meget nørdede og til bare at hænge ud. Igen havde jeg ikke nok tid til at komme rundt og se det hele, men jeg har et indtryk af at folk ikke kedede sig selv om de ikke spillede rollespil, også med at tage ud i Silkeborg.

I det hele taget var det en fantastisk ‘val. Jeg har sjældent hygget mig så meget og samtidig slappet rigeligt af. Fastaval kører stærkt videre fra de føste 25 år.

