Så er vi igang igen med vores minilarp, det sidste af de tre vi indtil videre har planlagt. Jeg har et par tanker jeg gerne vil lufte i nørdosfæren i den anledning. Det er mest de værdier jeg har set i projektet, som jeg tror mange andre vil kunne finde nyttige.

Målgruppe

Vi er alle fem ret erfarne rollespillere, både fra kongresser og live, men jeg tror at minilarps vil være gode for alle erfaringsniveauer, bare man i gruppen er nogenlunde samme sted. De emner man spiller om skal være trygge for alle og der skal være tillid til de andre i gruppen.

Tryg spillertræning

Et af mine mål med minilarps var at have en tryg ramme for at samle erfaringer og udforske mine muligheder som spiller. Det synes jeg at jeg opnår med vores model, vi er endnu ikke nået til at afsøge de store personlige grænser, men jeg kan se muligheder i det.

Empirisk livedesign

For mig er den bedste værdi næsten at jeg har mit eget lille laboratorium til at lave empiriske øvelser med live-rollespils design. Vi får lagt en masse forskellige idéer på bordet og kun de bedste bliver brugt. Det er meget lettere at finde ud af hvilke koncepter og emner der giver det bedste spil når vi har fem hoveder. Det giver et meget klarere billede af hvad der viker og ikke virker når man står foran at skulle lave et reelt spilbart produkt.

Minimalisme

Et af de overordnede målsætninger med at lave minilarp var at afsøge hvor let vi kunne gøre det at stable et spil på benene. Vi havde et mål om at lave 1:1 mellem forberedelse og spil, og selv om vi i bedste fald er på en 2 eller 3 timers forberedelse per times spil, er det stadig bedre end gennemsnittet af liveprojekter. Vi holder os også til kostumer, locations og props vi kan klare med det vi har omkring os, der er ingen forventninger til at vi skal bruge ekstra resurser på spillet. Det er indtil videre lykkedes med stor succes.

Fælles kreativitet

Det er meget centralt for spillet at vi har et helt åbnet fælles samarbejde om at forme spillet. Jeg har trådt ind og hjulpet med at få struktur på tilgangen, men idéerne, indholdet og beslutningerne er fælles. Et minilarp skal være noget som alle er tilfredse med at have skabet og som alle er helt klar på at spille. Det kræver en ret stærk process at nå fra nul til scenarie på en aften, men det kan sagtens klares. Det interessante er at kunne holde processen tilstrækkelig flydende undervejs.

Jeep og indie

Jeepen er et glimrende initiativ, de har mange gode idéer og værktøjer man kan lære af. Men der er også meget baggage vi vil undvære og i stedet finde på en alternativ vinkel på live. Vores fokus ligger på det indlevede drama, vores inspiration ligger mere i det spillederløse rollespil og de amerikanske indie/story games. Evnen til at kunne spille en fremmed rolle i stedet for bleed og close to home. Frihed til som spiller at skabe en fortælling, frem for at blive løbende instrueret. Men nok manifest, det er sjovere at snakke om det vi har lært.

Fiasco-modellen

Det stærkeste værktøj vi har lige nu, er det vi har stjålet fra Fiasco. I stedet for at bygge roller først, improviserer vi de interne relationer og ser hvilken type person det gør os til. Det giver nogen helt uforligneligt nuacerede spildynamikker, der hænger glimrende sammen. Vi er stadig igang med at afsøge grænserne for værktøjet, men det ser svært robust ud.

Meta-teknikker

Vi bruger også en del teknikker der giver rekvisitter og lignende en spilteknisk værdi. Idéen er at vi ikke skal afbryde spilsituationen for at styre den, men i stedet har værktøjer til at klare det en spilleder normalt ville stå for. Spilstop, eskalation og deslige. Det giver spillerne et fælles ansvar og ekstra vægt til de objekter vi bruger. Det meste improviserer vi i slutningen af vores planlægninger, så det passer med setuppet og de ting vi gerne vil have klare regler for.

Fremtiden

Hvor minilarp er på vej hen, ved jeg ikke. Det er op til gruppen, vi har ikke planlagt videre endnu, det kommer efter næste spil. Jeg vil personligt gerne afprøve konceptet med nye mennesker og få spredt budskabet, men lige hvordan vi gør det er ikke til at sige. Jeg er ikke meget for at skrive ned og sende videre, det går imod princippet om den fælles skabelse, jeg ser det helst som en personlig overdragelse. Måske skal vi åbne op for flere og nye spillere her i Århus, men det er noget jeg tror vi skal være forsigtige med og tage roligt.

Kongresser

Anne Vinkel og jeg konspirerede på Fastaval om at få sat gang i noget udveksling mellem de mindre danske kongresser som Hyggecon, Vintersol, Con-2, Krikkit, osv. Her er det oplagt at tage minilarp med til andre landsdele og lade folk prøve konceptet. Jeg må nok nøjes med halvfabrikata som jeg gjorde med PTA til sidste Krikkit Con, men det handler om at så nogen frø i folks hoveder og vise at det ikke er så svært at lave rollespil.

Jeg kan synes meget mere om minilarp, det her er bare toppen af isbjerget. Jeg tager meget gerne imod spørgsmål, kommentarer og invitationer til at demonstrere.

