Jeg har tidligere snakket om at hacke Dresden Files og har endelig taget hul på det. Jeg er ret vild med spillet og bøgerne, det ville være awesome at spille en kampagne med det, lege i de overnaturlige skygger her i Århus eller København. Men settingen er alt for stor og kræver for meget læsning til at jeg føler det er helt overskue for mig og noget jeg vil udsætte spillerne for. Desuden smager settingen utroligt meget af Amerika, det er alverdens overtro blandet sammen, med overvægt af angelsaksisk/keltiske elementer ligesom den amerikanske kulturarv.

Så derfor er mit hack at skifte indholdet i det overnaturlige ud og erstatte det med besætning fra dansk mytologi og overtro. Som jeg læser det (på wikipedia så i må gerne rette mine misfortåelser her) har vi meget tidlige germansk tro der bliver til vikingernes asatro som vi alle kender og elsker, der så bliver bulldozet ud til folketro efter kristningen af Danmark. Meget af den senere folketro har rødder i vikingernes kosmologi, så det er her jeg tager mit udgangspunkt. Vikingetidens kosmologi har også det fedeste setup for stordrama, der er flere grupper på kryds og tværs der kan være baggrund for den store fortælling. Men der er også gode ting at hente i at lægge det senere (katolsk) kristne fortolkning oven i, med gud og troldtøjet på hver sin side. Jeg har trawlet wikipedia for at hente karakteristika på de forskellige typer af overnaturlige væsner og se på at lave en samlet fortolkning med den nordiske mytologi som skelet med de saftigste ekstrating fra senere overtro.

Væsner og spilpersoner

Systemet er det samme for at lave væsner og spilpersoner. Derfor har jeg hygget mig med at kigge på at tage de klassiske væsner og se om de giver mening i systemet og det gør de. Et par af dem har paralleller i Dresden Files spillet, men dem har jeg mest brugt til at checke spilbalance og få en idé om hvor kraftfulde de forskellige evner er. Jeg vil ikke gå i detaljer med det, bare sige at systemet tager det uden nogen problemer da det er modulært og fleksibelt. Det ser heller ikke ud til at jeg har brug for at tilføje det store, de vigtigste ændringer er i magien som jeg kommer til neden for. Rent spilmekanisk er det nemt at skifte mytologien ud.

Der er også flere potentielle spilpersoner at finde. Spillet har plads til almindelige mennesker og mere overnaturlige væsner alt efter hvor man sætter power level. Jeg kan sagtens se at man spiller skifting, dværg, elverpige, vætte eller måske endda trold, fylgje eller valkyrie. Og selvfølgelig troldmænd eller andre med overnaturlige talenter.

Magi

De mest interessante ændringer ligger i magisystemet. Dresden Files bruger klassisk hermetisk magi, den slags med elementarkræfter  og så videre. Magien er opdelt i to grundtyper Evocation der den umiddelbare evne til at kaste med rå kraft og så Thaumathurgy der er rituelt baseret magi med længere tidsperspektiver og/eller større omfang. Der er også mindre udgaver der giver begrænset adgang, til enkelte elementer (Channeling)  eller rituelle praksis (Ritual) og så Sponsored Magic der er magi man får fra en eller anden entitet, som er begrænset af dennes agenda og portefølje.

I nordisk mytologi har vi magi i form af Blót, ofre til guderne for at få deres velvilje, Runer der ristes til besværgelser og forbandelser og Sejd, der har med spådomskunst og kvindelig kraft at gøre. De passer udmærket som ny metafor oven på thaumathurgy.

Der er ikke nogen direkte parallel til evocation, det er meget rituelt det hele.  Den rå kraft passer mest i enkelte tilfælde, hvis der er tale om en reel troldmand eller meget magtfulde væsner.

De begrænsede udgaver af magi passer generelt rigtig godt i forhold til settingen, det handler om tematisk begrænset trolddom. I klassisk DF er to af de mest almindelige Seelie og Unseelie magi, der kommer fra de to typer af feer som er associeret med sommer og vinter. I stedet for er der masser at hente i at begrænse det ud fra guderne i Asgård eller jætternes association med den vilde naturs kræfter. Det er for eksempel oplagt at en jætte fra Muspelheim har adgang til at kaste med ild, men ikke andre elementer. Eller dværgenes evner til at lave magiske genstande.

Spillet

Spilmekanikken ser ud til at være nem at få til at passe, ihvertfald er der nok til at kunne gå igang og så sætte detaljer på når det bliver konkret i spil. Jeg tror at spillet kommer til at være mere lowkey end Harry Dresdens historier, men det kommer jo også an på hvilket niveau spillerne gerne vil lege på. I det hele taget er det ikke til at sige hvordan det går når vi taler om sådan et spil med så meget fokus på spilpersonerne og så meget input fra spillerne, hvilket bare giver mig mere lyst til at prøve.

Men der er en række interessante konflikter i den mytologiske setting der kan fungere som den overordnede metakonflikt. Vi har aserne imod jætterne, som er kulturen imod naturen eller de mandlige versus kvindlige kræfter, kaoskampf. Måske kan Ragnarok endda være tilbage på skemaet? Eller den gamle tro imod det kristne, kirkens magt er blevet svag og nu har de gamle kræfter måske en chance? Slægt skal følge slægters gang: Et fællestræk i vikingekulturen er slægtens magt. Det har også masser af potentiale som central historie, med rigelig blodhævn og arvestykker. Det er noget som spillerne kan bruge til inspiration.

Uanset så er det ihvertfald klar til jeg får en gruppe på benene, men der går nok lang tid før det bliver relevant. Jeg har jo mit afgangsprojekt på arkitektskolen som jeg burde lave. Indtil da kan mine noter læses her.

