Jeg skulle have slappet af på Fastaval. Tanken var at lade være med at lave så meget som andre år, når nu man sidder midt i afslutningsopgaven. Men så fik Tim og Sigrid lokket mig med i to scenarier oven i mit engagement i caféet, folk med køn og alt det der  rollespil man skal spille.

Det var en herligt hyggelig Fastaval i år. Stemningen var rar og rolig, placeringen af de forskellige dele af kongressen lå fint. (Ud over sovesalene, men det er altid besværligt.) Der var ikke nogen store mangler og masser af kærlighed efter krigen, jeg er slet ikke bange for Nynne og Ann længere.

Café Duck Soup

Efter en del år i Infoen besluttede jeg mig for at kravle ud af mørket og tage en tjans hvor man møder folk, hvilket naturligt førte mig til caféen. Nu skal man passe på med at rose noget man selv har været med til, men jeg synes at var et mægtigt sted. Alex havde virkeligt kælet for indretningen og det et godt sortiment der kom hurtigt over disken. Vi var nok faste tjenere til at det hang sammen med at være nok bag disken og stadig have fri til at nørde.

Det var faktisk så hyggeligt at jeg på intet tidspunkt følte behov for at tage i baren ud over lørdag efter en fyraftensbajer. Jeg vil nemlig være elite og det bliver man af kaffe og specialøl har jeg læst på planB bloggen.

Spillene skal jo spilles

Der var også plads til rollespil i år. Jeg har stadig ikke lært at læse foromtaler og jeg vil endnu en gang opfordre til at vi bliver bedre til at gøre dem mere brugervenlige for nye nørder der ikke ved hvem Mikkel Bækgaard er.

Jeg fik kun et enkelt langt scenarie med, Greisens Elephanter og Eventyrere. Det var en underholdende aften på trods af to meget unge og usikre spillere. Der var masser af moro og klichéer i det mørke Afrika, men spillet var noget tungt med 40 roller, tre lag af gameplay og lange tekster. Less is More.

Den norsk-svenske konspiration havde et fint novellescenarie i Summer Lovin’. Jeg har holdt mig fra at spille om sex, fordi jeg er en genert lille nørd, men gav det en chance her. Det var sjovt med kikset festival sex, det var ingame-akavet nok til at det ikke nåede at blive offgame-akavet.

Og nogen skal være spilleder på dem

Jeg havde lovet Piotr at tage en turnus på hans Bødlerne, hvilket jeg gjorde med glæde efter at have læst det. Som spilleder er man mere eller mindre bare en handout dispenser, mens spillerne går i kødet på hinanden. Det lod til at spillerne fik masser ud af det, der var ihvertfald en der lå på gulvet og klynkede en del.

Og fordi jeg er storygamer tog jeg også Per Fischers Crossroads. Det er et fint spil, det er tydeligvis tilpasset en mere amerikansk spillestil, men ikke noget der ikke bliver opvejet af dansk fortællingshensyn. Jeg fik ihvertfald hjulpet fire gode historier igang og sluttet dem ordentligt. Det var uanset en god lejlighed til at få trænet mine krydsklip og det gik godt.

I Indieblokken kørte jeg Jared Sorensons Inspectres, der jo er en herlig omgang ghostbusting. Mine tre spillere greb hurtigt bolden og kastede sig ivrigt ud i at rydde  kamptrænede nazispøgelsespingviner fra et plejehjem. Det var dumt og grimt og vi grinede meget.

De største nørder skriver dem

Jeg fik ikke selv chancen for at køre Tørke, men det var nok også for det bedste. Heldigvis havde den sande forfatter, Tim, skaffet os et mægtigt cast af spilledere. Det var dejligt at høre spillernes oplevelser og feedback fra spillederne. Jeg må sige at de er hårde men retfærdige, jeg kan sagtens se de steder de oplevede ting der ikke virkede, men heldigvis havde spillerne en god oplevelse uanset. Jeg håber at finde tid til at kigge på at skrive en update på scenareiet ud fra det jeg har fået at vide.

Grimme, dansende livere

Jeg er stadig fascineret over at Lady, Raven og Violator fik taget en virkeligt dum idé og lavede den til helcon. Men det var fucking nice at se alle de glade nørder danse med liv og sjæl. Det var vi heldigvis ikke de eneste der syntes, loungen var pakket med tilskuere, flere og flere for hver aften. Med en simpel spilmekanik og masser af disco-moves får man åbenbart fat i dansebenet. Jeg vil gerne sige tak til de kæmpende klaner, det var awesome dans og fantastiske gruppekoncepter. Tillykke til Klan Gangrel med sejren, det var velfortjent.

Ottofesten

For en gangs skyld var jeg positivt overrasket over showet, det var kort og to the point, med muligheder nok for at løbe ud undervejs og masser af boblevin. Ham der Johs er sej til det. Jeg ved ikke så meget om årets scenariefelt og der hvor Ottoerne fandt hen, ud over at det var herligt at se Nina på scenen og what the fuck med de to Ottoer for disco? Det er sgu dumt. Nå va. Festen kom godt igang med disco, men dj’en var som sædvanligt til de her fester hurtig til at rydde dansegulvet. Hvad med at betale sig fra at kunne kommandere sådan en satan til at spille dårlig, men dansabel pop og disco, frem for meget snæver dubsteb og deslige?

Alt det andet

Jeg fik desværre ikke set meget af Fastaval i år. Når jeg ikke lige havde rollespil var det mest i caféen for at servere eller konsumere cocktails, hvilket egentlig passer mig fint. Men det havde været rart med bare et enkelt brætspil undervejs eller en lille ottovitet.

Dirtbusters

De var dejlige i år. Det var herligt at se at de har mere humor end os andre og kan tage den med ro og stadig få tørret bræk op. Det har været et privilegie at være arrangør mens Commander Player regerede og årets succes hviler i høj grad på hans mandige men faldne skuldre.

Hurra for Fastaval og tak!

