Min semi-improviserede DungeonWorld kampagne har haft et mystisk kort som centralt element. Det har hele tiden været planen at kortet førte til et troldmandstårn, men omstændighederne, historien og detaljerne er løbende blevet tilføjet og tilpasset ud fra de elementer og tematikker som spillerne tog til sig undervejs.

Den bedste sang om troldmandstårne, nogensinde, ever. Faktum.

Der er også et par kække tegninger du kan bruge til dit eget nørd.

Bogen

Det har været svært at finde tid til at spille hen over sommeren, men en fordel ved forsinkelsen har været at jeg nåede at få mine fedtede fingre i The Seclusium of Orphone of the Three Visions, der er Vincent Bakers bidrag til James Raggis kickstarter extravaganza til Lamentations of the Flame Princess. Der er ikke noget i bogen der rigtig er hængt op på spilsystem, så det var helt ligetil at bruge i DungeonWorld (eller et hvilket som helst fantasy rollespil).

Bogen er består næsten helt og holdent af et væld af Bakers multiple choice lister, først med tre halvfærdige eksempler på troldmands-residenser, man selv kan bygge færdig og senere et sæt lister hvor man kan bygge helt fra grunden af. Listerne omhandler troldmanden, dennes magiske værker, den eller de bygninger seclusiet består af, særlige syn og genstande, samt de tilbageværende beboere og deres agendaer. De er både specifikke og fleksible, med en ganske særlig tone, som Vincent jo er mester i at skabe.
Seclusium 1

Den er skrevet som et slags ingame værk om sårbare troldmandsseklusier (den slags hvor troldmanden ikke er hjemme). Introduktionen sætter en ret særlig fortolkning af hvordan troldmandstårne udvikler sig, med en spøjs forklaring på hvad magi er og hvordan det fungerer. Desuden er der en masse implicit indhold i de elementer listerne best

år af, der kraftigt farver hvordan resultatet bliver.

Frem for at lave en klassisk dungeon passivt klar til at få sparket dørene ind, bygger man et levende sted, fuld af aktive kræfter og beboere med egen vilje, potentielt dødbringende magiske elementer og hemmeligheder. Masser af muligheder for rollespil, udforskning og/eller konflikt.

Processen

Den nemmeste måde at give et billede af hvordan bogen virker er nok at beskrive hvordan jeg snittede et seclusium til min egen kampagne:

Seclusium

Jeg havde samlet et par stikord om hvad troldmanden arbejdede med (livskræfter og ydre planer) og hvordan seclusiet så ud (klassisk tårn i en overgroet bjergdal), men ud over det var tavlen blank.

Bogen starter med at man beskriver den fraværende troldmand, de fakta der er kendt om ham/hende og de magiske projekter der var igang da troldmanden forlod seclusiet. Min troldmand/kvinde er ikke så vigtig, ud over de to retninger for arbejdet beskrevet ovenfor, så jeg rullede det meste tilfældigt.

Dernæst begynder man på selve seclusiet, de fysiske og magiske elementer det består af. Jeg havde allerede et indre billede af stedet så det var halvt om halvt terningerne og mig der valgte på listerne. Tårnet blev landligt, praktisk og med enkelte luksuriøse elementer for de besøgende, men spartansk indkvartering af tyendet. Undervejs dukker der et par magiske genstande op og tilbageværende individer op, som de næste afsnit uddyber. Man får også kigget på hvordan seclusiet passer ind i det omgivende politiske landskab.Seclusium 5De magiske genstande er beskrevet ud fra deres fremtræden, effekter og hvordan troldmanden forholdt sig til dem. Et eksempel er en krystal fuld af sære tåger, som troldmanden selv har skabt og beskyttet imod andre, der beskytter hans/hendes sjæl på udenjordiske rejser. Desværre skal den fodres med en anden sjæl inden brug.

De beboende er både ansatte i seclusiet og gæster der af en eller anden grund er blevet tilbage. Der er lange lister med beskrivelseselementer af både mennesker og bæster, deres drifter og dagligdag. Man får hurtigt et billede af hvordan de er og hvordan de fungerer sammen i det halvkaotiske seclusium.

Seclusium 6

I praksis byggede jeg seclusiet efter opskriften i bogen og tilføjede efterfølgende en række forandringer baseret på plot i min kampagne. (Spillerne er ikke de første indtrængende. En portal til en livsverden var blevet åbnet af onde mennesker der trængte ind i seclusiet efter troldmanden havde forladt det og hele dalen blev fyldt med liv, planter og dyr.)

Spillet

Mine spillere er en meget mistroisk og forsigtig flok, så jeg valgte at lade dem blive inviteret ind i Seclusiet som gæster, både som belønning for de sidste par sessions dungeoncrawl og for bedst muligt at kunne vise beboerne i tårnet frem og få noget bipersonsspil igang.

Seclusium 4

De fik udforsket cirka halvdelen af tårnet, undersøgte et par af de undere der er i tårnet og og mødte de mest menneskelige af beboerne. Der opstod hurtigt en mistænksom stemning og et par forskrækkelser undervejs. Jeg håber de har fået blod på tanden for at udforske tårnet. Næste gang begynder bipersonerne at skubbe på spillerne for at løse deres individuelle problemer og måske skaffe nogen af de andre af vejen. Desuden får de lov til at komme resten af vejen op i tårnet og udforske troldmandens værker.

Seclusium 2

Jeg må sige at det har været super fedt at bygge seclusiet med bogen, men de bedste er næsten at jeg har fået lavet et sted jeg selv er spændt på at udforske, via spillerne. Både stedet og beboerne er blevet til mere end jeg selv kunne finde på alene og det er en fornøjelse at improvisere videre ud fra oplægget i selve spillet. Bogen ramte mig lige midt i  kreativiteten og det er herligt at kunne få den i brug så hurtigt. Jeg kunne sagtens finde på at bruge dele af den til at bygge magiske artefakter eller bipersoner i andre kontekster og jeg plotter allerede på hvordan jeg kan få mine spillere videre til et andet seclusium senere i kampagnen, bare så jeg kan bruge bogen igen.

