De  7  faktisk 9 idéer

Ligesom Johannes og Peter har jeg også masser af kampagneidéer.

Jeg har opgivet bare at være spiller. Jeg kom med i Johannes’ Dresden Files Berlin gruppe og glædede mig over bare at spille, men nu er jeg blevet gruppepresset til at tage over som spilleder når Johs’ er er færdig med sin fortælling om Odins Øje.

Jeg faldt vidst i gryden med spilleder som spæd. Men on with the show, her er sådan de overordnede idéer. Nogle er skarpere end andre.

1. FreakAngels

4080301914_bdc88f3357_o

Jeg har skrevet om den før, men tanken er at stjæle groft og voldsomt fra Warren Ellis’ fabelagtige fortælling om en gruppe venner i en verden der er gået i stykker og deres rolle i at tingene blev sådan. Skiftende mellem Apocalypse World og Monsterhearts.

Workload: Lav. Det meste kan improviseres undervejs, der er lidt prep med at sætte verden op og i at lave karakterer, men jeg foretrækker at finde på løbende og ikke have en fuldstændig plan fra start, at få en historie som spillerne er med til at forme selv om de kender den overordnede ramme.

Passion: Middelhøj. Den er nem at gå til og jeg elsker setting og system, men der mangler lige nogen spillere der elsker idéen.

2. Hunger Games

Cato_beats_up_D6_male,

Også noget jeg har skrevet om før, min kærlighedserklæring til Maja. Det handler om at spille en regulær omgang Battle Royale i arenaen, ikke noget Katniss og revolution, bare børn der dræber børn i reality tv. Det er Fate Core, med Primetime Adventures hacked på.

Workload: Høj. Der er en hel del arbejde med at få det mekaniske på plads, men det hygge jeg mig med at bygge på lidt ad gangen. Der går nok en del tid før det er på plads, men ingen grund til at stresse. Der er også en hel del arbejde i at lave de 24 tributes som halv-prefab og en interessant arena, men det er også sjov.

Passion: Middel. Jeg hygger mig med at hacke system og det haster ikke mere end min kæreste rent faktisk får tid til nørd.

3. Dresden Files DK

norse_critters_by_rivoclavis-d53nzwn

Jeg har masser af idéer i reserven, denne her har jeg researchet en hel del allerede. Det handler mest om at spille væsner fra dansk overtro i en nutidssetting, gamle slægter og historier der forsøger at finde vej i en verden der ikke handler om dem længere. Regner med at det er meget low-powered urban fantasy i Dresden Files systemet.

Workload: Middel. Spilmekanisk har jeg allerede lavet det største arbejde. Dresden Files har en ret stejl omgang fælles prep i spilgruppen, men så er det ellers i gang. Der er også en ret stor mængde prep til hver spilgang, men det er til at arbejde med.

Passion: Lav. Jeg har lavet det sjove research og jeg får rigeligt med Dresden Files hos Johs, endnu mere når jeg overtager tømmerne på slæden.

3B. Skæbnetråde

Live udgaven af ovenstående, en række enkeltstående scenarier om overnaturlige væsner fra fortidens forsøg på at overlege på kanten af samfundet. Spilmekanisk vil jeg bruge metateknikker, blackboxing og Jeepform greb til at give spilpersonerne overnaturlige kræfter der bidrager til at give historierne liv og dybde.

Workload: Meget høj. Her er meget praktisk arbejde med at sætte det op, plus at skrive spilpersoner og mekanikker, skaffe spillere nok og finde på interessante plots.

Passion: Lav. Jeg har andre live projekter der er mere realistiske at sætte i søen.

4. Lives on Mars

lm_cam-10_mars_colony-sm_187

Jeg er stor fan af Kim Stanley Robinsons Mars Trilogy, der handler om koloniseringen af Mars og jeg vil gerne lave en kampagne med et langt perspektiv omkring opbygningen af den første koloni på vores broderplanet. Det skal være ret hård scifi, så tæt på realistisk som muligt uden at sidde fast i detaljerne, med fokus på de personer der er med til at forme samfundet i kolonien. Ideologiske kampe om resourcebrug og visioner for den røde planets fremtid. Spilteknisk vil jeg gerne finde et sted imellem de store fortællemekanikker som MicroScope og Kingdom og noget mere personligt hvor man spiller den samme spilperson over længere tid.

Workload: Høj. Ret stor udfordring at finde på et system der vil virke til det og sætte realistiske rammer op. Men det er sjov nørd, så nok noget jeg kan have gang i over et par måneder for hyggens skyld inden det kommer videre.

Passion: Middellav. Jeg elsker virkelig scifi, men det kræver de rigtige spillere før jeg tror på idéens levedygtighed.

4B. Genopstandelsen

En spinoff idé fra Mars Trilogy, er en sidefortælling hvor nogle af kolonisterne fra Mars vender tilbage til Jorden for at hjælpe med at genoprette den efter globalt kollaps. Jeg kunne godt tænke mig at lave et spil der er postapokalyptisk, men optimistisk. En kampagne om at rette op på en verden der er gået helt i stykker, et udgangspunkt hvor alle de ting vi går og frygter er gået helt galt og så se hvordan vi kan komme videre derfra. Det bliver nok lidt teknofetishistisk og scifi for at der skal være en chance for at det bliver interessant, tænker sådan postcyberpunk tech level og tone.

Workload: Høj. Der skal laves en hel verden af fuckup og muligheder for at afhjælpe dem. Jeg har samlet en masse billeder af fucked up landskaber efter krig og naturkatastrofer som inspiration.

Passion: Lav. Idéen er stadig meget på tegnebrættet, den er hyggelig at gå og finde på ting til. Den kan også meget vel blive til noget andet.

5. Places of Wonder

Crux_burg_on_the_Yggdrasil_by_R_K_Post

I Århus havde jeg en ret hyggelig Dungeon World kampagne baseret på Vincent Bakers The Seclusium of Orphone of the Three Visions, spilpersonerne rejste ud og udforskede en troldmands forladte refugie og andre sære, magiske steder. Jeg måtte desværre stoppe kampagnene netop som den blev rigtig interessant, da jeg flyttede til hovedstaden.
Min plan var ellers at kanalisere al min kærlighed til Myst spillene og Planescape, de mange fantastiske steder og verdener man besøger dér, at lade spilpersonerne udforske magiske vidundere og møde sære mysterier. Ren Sense of Wonder pornografi og udforskning. Ikke noget med at bruge en etableret setting, men ren hjemmelavet fantasi. Det vil jeg egentlig gerne samle op på igen og få gjort mere ud af.
Jeg kunne også sagtens se det sjove i at gøre det som en gang scifi i Star Trek traditionen, det ville være helt fint med mig også.

Workload: Høj. Der er en del prep til hver spilgang i at lave traditionel fantasy med ekstra seje steder at besøge, men også væsentlig mere kreativitet og sjov end mange af de andre planer.

Passion: Høj. Jeg glæder mig allerede til at lave spændende steder og situationer. Jeg elsker at finde på.

6. Den Episke Zombiekampagne

s_s08_RTR39U6X

Jeg elsker World War Z. Altså bogen, jeg har ikke fået taget mig sammen til at se filmen endnu. Og The Stand af Stephen King. Jeg er helt vild med at tage hele tids-regnbuen af zombiefortællinger, fra de første isolerede episoder, over de paniske forsøg på inddæmning og fejlslagen karantæne til samfundets kollaps og de isolerede overlevendes desperate kamp imod alle odds. For at slutte af med opbygningen af et nyt samfund på ruinerne af det gamle. Eller bare en verden uden levende mennesker.
Det kunne være sjovt at lege Microscope, med lidt længere zoom ned i enkeltscener der har actionsekvenser.

Workload: Lav. Alt det med at finde på sker jo undervejs.

Passion: Middel. Jeg er lidt træt af zombier efterhånden, men det er heldigvis ikke nødvendigvis en lang omgang at finde på sådan en historie.

7. Our Sacred Machine

Mordian_Iron_Guard_Chimera

… The mighty roar of the engines drown out the sounds of battle around us as, we crest the hill and plunge into the inferno of fires and explosions ahead. Corporal Othar joyfully sings the Prayer of Righteous Aiming as he opens up with the heavy bolter at the silhouttes running for cover ahead. We take a few pot shots as we pass, but save our lasgun charges for the real fight, when we reach the bridge up ahead. The Emperor demands that we take and hold it and thus it must me. Our lives are nothing if not worthy of sacrifice!

Min sidste idé er en jeg har haft rumsterende i hovedet længe, den startede med min længe forsømte Warhammer 40K hær.
Imperial Guard, et stort Armoured Fist Company, soviet inspireret med urban camo colour scheme. Jeg nåede at få samlet mig over 200 små mans og 20 forskellige panserfartøjer til dem inden jeg fik for travlt til at følge med i Games Workshops supplementsmølle.
Tanken var at følge besætningen og de mobile infanterister i en Chimera der tager del i en kejserlig invasionsstyrke, gritty mudret og blodig rumkrig. Tænk Stalingrad, Black Hawk Down, Starship Troopers, Edge of Tomorrow og måske en lille smule Kelly’s Helte. Hvis ikke Dark Heresy var sådan noget argt lort ville det have været et oplagt system til det, det skal nemlig helst være noget ret crunchy for at få det rette feel. Måske kan The Regiment *World hacket være relevant. 3:16 har også elementer der er værd at stjæle fra. Hvis nogen kan låne mig figurer til skurkene kunne det også godt gå hen og være noget med dukkeskubberi når der skal kæmpes.

Workload: Høj. Der skal findes eller bygges et system der giver det rigtige niveau af terningrul og spænding, samt en overordnet storyline for krigen og spilpersonernes rolle i den.

Passion: Middel. Idéen har været der længe, men igen så kræver det spillere der har lyst til at nørde rum-soldater lige så meget som mig.