Efter den længste periode i mit liv, hvor jeg bare har kunnet coaste som spiller i diverse grupper (og derfor ikke rigtig har haft noget at blogge om) har jeg nu samlet spillederhatten op igen. Vi afslutter snart vores seneste Monsterhearts sæson og når min varulve-ekskæreste er udspillet, er næste skridt at prøvekøre det nye Vampire V5 som storyteller. Jeg er ret positiv overfor blandingen af gammelt og nyt i denne her udgave af vampyrlegen, og det de har gjort med settingen. Men mon ikke nogen laver et podcast om præcis hvad jeg synes, på et tidspunkt.

Vi snakkede lidt i gruppen om hvad der ville være sjovt at spille og kom frem til at vi gerne ville spille i en centraleuropæisk by, for at komme lidt væk fra det sædvanlige, og at det ville være fedt at få lov at lege Anarchs. Så vi endte på at lege skattejægere i ruinerne af Wien (Troldmandsvampyrerne Tremeres hovedsæde er i den nye udgave blevet bulldozet af Den Anden Inkvisition og den slags lægger jo op til sjov). Nu er jeg ikke den store vampire lore nørd, så det er rart at der ikke er tusind sourcebooks at læse op på endnu, men man kan hjemmebrygge det meste. Detaljerne og de lokale vampyrer venter jeg med at gøre færdige til spillerne har bygget dem og lavet deres relationskort, så det kan flettes sammen med deres baggrunde. Dog har jeg et sted at starte, i form af en række malerier fra samtidskunstsudstillingen fra Albertina-museet i Wien, som inspiration til bipersoner.

Og det store plot kan jeg gøre lidt ved på forhånd. Spillernes mål er at bryde ind i forladte Tremere havens og se om de kan få loot. Selv om jeg i en årrække var Tremereregent af Århus, var det svært at regne ud hvad jeg skulle finde på til sådan noget bordrollespil. Indtil jeg kom i tanke om at jeg jo allerede har en pissefed bog om at bygge forladte troldmandshuler, der er bizarre og dekadente: The Seclusium of Ophone of the Three Visions. Så nu er det bare at rulle/vælge på Vincent Bakers utallige lister og dreje resultaterne fra engelsk borgerkrigsfantasy til at passe ind i vampyrsettingen. Det giver et fint twist på smagen som jeg tror spillerne vil blive lidt freakede af og . Når det kommer til selve udforskningen/lootingen af havens, er planen at stjæle med arme og ben fra Blades in the Dark. Det giver nemlig en nem måde at komme til det interessante spil og der er faktisk allerede overlap man kan udnytte, f.eks. mellem mekanikkerne i Memoriam fra Vampire og flashbacks i Blades. ‘

Resten kommer til at være som Vampire er skrevet til at være, jeg vil gerne prøve systemerne og settingen af. Den første hurdle er at bygge karakterer og den nærmeste fiktion. Jeg er ikke helt sikker på at det setup bogen foreslår virker så godt for nye spillere eller til det vi vil med kampagenen, så der skal nok gentænkes lidt på det hele. Men det er også en sjov designudfordring. Det er faktisk længe siden jeg har skulle lave en oldschool, præplottet kampagne og ikke bare rulle story now indie ud, det bliver spændende at se hvordan det kommer til at gå.